سرطان سینه، تومور بدخیمی است که از بافت های سینه شروع می شود و می تواند خانم ها و یا آقایان را نیز درگیر کند. معمولا سرطان سینه در مراحل اولیه با علامت و نشانه خاصی همراه نیست. اما خود فرد با لمس سینه، متوجه وجود توده خواهد شد. البته در بسیاری از موارد، این توده ها خوش خیم بوده و سرطانی نیستند. سرطان سینه معمولا با درد همراه نیست.

توده خوش خيم سينه چيست

 

 

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان سینه

 

در بسیاری از موارد، سرطان سینه قبل از ظاهر شدن علائم، تشخیص داده می شود؛ چه با یافتن هر گونه ناهنجاری در تست ماموگرافی و یا یافتن توده در سینه. تشکیل توده زیر بغل و یا بالای استخوان ترقوه که برطرف نشود، می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد.

برخی دیگر علائم عبارتند از:

  • ترشح از سینه

  • تورفتگی نوک سینه

  • تغییر در پوست سینه و مشاهده علائمی از قبیل قرمزی، تغییر در بافت و یا چروکیده شدن پوست سینه.

  • از آن جایی که تمامی توده ها سرطانی نیستند، باید به دقت توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرند

علت بروز سرطان سینه

 

در بسیاری از موارد، فرد مبتلا به سرطان سینه، هیچ گونه سابقه خانوادگی و یا ریسک فاکتورهای موثر در بروز این سرطان را ندارد. از جمله ریسک فاکتورهای موثر در بروز سرطان سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنسیت. سرطان سینه عمدتا در خانم ها بیشتر شایع است.

سن. احتمال ابتلا به سرطان سینه با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه

علت بروز سرطان سینه

شروع عادت ماهیانه در سنین پایین و یا یائسگی در سنین بالا، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افرایش می دهد. خانم هایی که بعد از سی سالگی از روش های پیشگیری استفاده می کنند و بچه ای ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. استفاده از قرص های پیشگیری نیز شانس ابتلا به این سرطان را افرایش می دهد

درمان سرطان سینه

جراحی

نوع جراحی با توجه به نوع و اندازه تومور و هم چنین شرایط جسمانی بیمار در نظر گرفته می شود.

لامپکتومی

شامل برداشت بافت سرطانی و بافت سالم اطراف است. معمولا بعد از جراحی، رادیوتراپی و یا هورمون درمانی برای بیمار در نظر گرفته می شود. در این روش جراحی، از بافت سینه محافظت خواهد شد.

در این روش جراحی، گره های لنفاوی زیر بغل نیز بررسی می شوند تا میزان پخش شدگی سرطان مشخص گردد.

ماستکتومی

برداشت بافت سینه. در صورتی که سرطان تهاجمی باشد، این جراحی به تنهایی موثر نخواهد بود.

در ماستکتومی رادیکال تعدیل شده، سینه و گره های لنفاوی زیر بغل برداشته می شوند، اما عضلات زیر قفسه سینه باقی می مانند. با اینکه بعد از این روش جراحی، رادیوتراپی برای بیمار در نظر گرفته می شود، اما در صورتی که سرطان متاستاز نداده باشد، این روش جراحی به تنهایی موثر خواهد بود.

در ماستکتومی رادیکال، سینه و عضلات زیر قفسه سینه برداشته می شوند.

رادیوتراپی

در این روش، سلول های سرطانی باقی مانده بعد از جراحی، با تابش اشعه نابود می شوند.

رادیوتراپی، درمان موضعی است که تنها بر روی سلول های سرطانی اثر می کند و معمولا پنج مرتبه در طول هفته انجام می شود.

رادیوتراپی یکی دیگر از روش های درمان سرطان سینه است که فاقد درد بوده و عوارض جانبی بسیار کمی را برای بیمار به همراه دارد.

در درمان سرطان سینه، از اشعه های خارجی استفاده می شود، بدین معنا که اشعه از خارج به ناحیه مورد نظر در سینه تابانده می شود.

بهترین متخصص پستان در تهران فردی است که سال های طولانی از عمر خود را صرف تحصیل علم کرده است و پس از طی دوره پزشکی عمومی ، در مقطع جراحی عمومی تحصیل کرده و در زمینه جراحی های لاپاروسکوپی و جراحی های زیبایی و سرطان پستان تخصص کسب کرده باشد. علاوه بر دانش و تخصص، تجربه نیز یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب بهترین جراح پستان است. علاوه بر این ، متخصص جراحی پستان باید به آخرین متدهای جراحی و درمان سرطان پستان مسلط باشد و بتواند بهترین مشاوره در خصوص فرایند درمان و اتخاذ بهترین روش درمانی را به بیمار ارائه دهد و حس اطمینان خاطر را در بیمار در خصوص مؤثر بودن فرایند درمان ایجاد کند. بهترین جراح پروتز سینه در تهران